Sustainably hedonist

Nézzünk a hónaljak alá: dezodorok, természetesség, zero waste

2020. augusztus 26. 11:08 - Sustainably hedonist

Lassan itt a nyár vége, és már egyre kevésbé fenyeget az olvadás veszélye, azért egy témáról már régóta szerettem volna beszélni. Ez az izzadás, ami természetes biológiai folyamatként nemcsak nyáron jelentkezik, hanem az év minden napján. Az izzadással mondjuk nincs is semmi gond, hiszen egy színtelen, szagtalan folyadék, hanem a kellemetlen illatokat a bőrön található baktériumok okozzák. Akárhogy is, megoldás kell, az ember ezért kitalálta a dezodort, de valahogy ez is félresiklott. Mi a baj a bolti deókkal azon kívül, hogy műanyag a csomagolásuk, és milyen alternatívák léteznek?

img_4869.JPG

Izzadás, izzadtság, izzadtságszag

Mindenki izzad. Ez egy tény, természetes biológiai folyamat, ami alól senki sem tud kibújni és amit senki sem tud konrtollálni. A pórusokon át távozó izzadság azonban önmagában csak az éppen izzadó embernek tűnhet fel, a külvilágnak nem, hiszen valójában színtelen, szagtalan, összetevői pedig a következők: víz, só, fehérjék és olajok. Ahhoz, hogy már mások orra is kiszimatolja az izzadás tényét, szükség van a bőrön természetesen előforduló baktériumok 'áldásos' tevékenységére is. Ezek a baktériumok ugyanis az izzadsággal táplálkoznak, és ennek lebontása során keletkező mellékterméknek van jellegzetes, savanykás aromája.

Ha nincsenek bacik vagy nincs izzadság, akkor szagok sincsenek, így a jó öreg szappanos mosakodásnál nincs is jobb megelőzési mód. Persze nincs mindig lehetőség napközben letusolni vagy felfrissülni, úgyhogy itt jönnek be a képbe a dezodorok.

Dezodor történelem

A francia realista regények egyik visszatérő eleme, hogy felhívják a figyelmet az emberek kellemetlen kigőzölgéseire, rossz illatára, és ezen nem feltétlenül változtatott az sem, ha gazdag volt az illető, mert a fürdés sokáig nem volt a napi rutin része, golyós dezodorok meg pláne nem léteztek. Az első dezodor a Mum volt 1888-ban, amely cinket tartalmazott, de nem sokáig forgalmazták. A modern izzadásgátlók ősformuláját 1941-ben szabadalmaztatta Jules Montenier, és a Stopette nevű spray-ben alkalmazták először. Azóta pedig végtelen számú dezodor kapható a piacon.

deo.jpg

Összetevők kibogarászva

A boltban kapható dezodorok bár mind azt ígéri, hogy más, mint a többi, alapvetően ugyanazokat a fő összetevőket vonultatja fel.

  • Alumínium. Néhány évvel ezelőtt boszorkányüldözés indult az alumínium ellen, mivel a feltételezések szerint rákkeltő, elsősorban mellrák kialakulásáért tették felelőssé. Annyira sikeres volt ez a kampány, hogy a hagyományos gyártók is sok termékükből kivonták ezt az összetevőt. Valójában azonban eddig nem bizonyították az alumínium és a rák közötti kapcsolatot az American Cancer Society állásfoglalása szerint. Philippa Darbre, az angliai Reading Egyetem onkológus professzorának tanulmánya szerint azonban az alumínium „gén instabilitást” okozhat a mellszövetben, ezáltal támogathatja a már kialakult tumor növekedését.
  • Alkohol. Elmaradhatatlan összetevője a dezodoroknak az alkohol, aminek egyik jellegzetes tulajdonsága, hogy szárít.
  • Parabének. A parabéneket azért teszik a dezodorba, hogy meggátolják a baktériumok, gombák és penész kialakulását a kozmetikum felszínén, ugyanakkor kutatások bizonyítják, hogy ezek az anyagok hatással vannak az ösztrogén- és más hormonok termelésére. Bár a dezodorhasználat és a rák kialakulása között továbbra sem találtak közvetlen kapcsolatot, Heather Patisaul, Ph.D., a North Carolinai Egyetem biológia professzora azt mondja, aggodalomra adhat okot napi szinten ilyen közel alkalmazni a parabéneket a mellszövethez, mivel ez az ösztrogénre érzékeny, így a parabének hozzájárulhatnak a rák növekedéséhez. Dabre laboreredményei is arra utalnak, hogy a különböző parabének keverése felerősítheti hatásukat, ugyanakkor azt bizonyítani, hogy ez rákot okoz, vagy gyorsítja a növekedését, szinte lehetetlen, mivel egy nagyon komplex folyamatról van szó.
  • Triklozán. Dezodorokban, izzadásgátlókban, pattanás elleni készítményekben használják a triklozánt, mivel megöli a baktériumokat a bőrön. Az évtizedekkel ezelőtti kutatások szerint nem jelent egészségügyi kockázatot, ám az újabb vizsgálatok azt mutatják, hogy befolyásolja az endokrin rendszert.
  • Ftalátok. A ftalátok gondoskodnak róla, hogy a kozmetikumok illata felvitel után is az emberen maradjon, 'hozzá ragasztják' azt. Ugyanakkor negatívan hatnak a tesztoszteron hormon előállítására és felhasználására, ezáltal befolyásolják a férfiak nemzőképességét, és a magzati fejlődésre is hatással vannak.
  • Illatanyagok. Hogy mit takar ez a gyűjtőfogalom, az üzleti titok minden esetben, de nagyon gyakran bőrirritációt és bőrbetegségeket, allergiát vagy ekcémát okozhatnak.

Forrás: Time.com

Kellően elriasztottalak a bolti dezodoroktól? Szuper! Akkor nézzük, mit kenhetsz a hónaljadra helyette.

Alapvetően a natúr dezodorok nem állítják meg az izzadást, tehát nedvességet biztosan fogsz tapasztalni, ezek a már említett baktériumokat igyekeznek természetes anyagok segítségével eltüntetni. A szódabikarbóna igazi csodafegyver, szagsemlegesítő tulajdonságának köszönhetően a természetes dezodorok alapösszetevője lett. Itt előáll az az érdekes helyzet, hogy ugyanazt kened a hónaljadra, amivel a kádat és a tűzhelyet tisztítod, de miért kellene túlbonyolítani?! Cink-oxiddal is gyakran találkozhatsz az összetevők között, illetve a másik sztáralapanyag a kukoricakeményítő, ami a nedvességet szívja fel. Emellett gyakran kókuszolajat, shea vajat, illetve a fertőtlenítő hatásáról ismert teafa olajat használnak ezekben a készítményekben.

img_4855.JPG

Én nagyjából öt éve váltottam krémdezodorra, ebből adódóan már teljesen hozzászokott a bőröm ezekhez, de azt szokták mondani, hogy az első egy hónap egy átállási periódus, amikor úgy érezheted, jobban izzadsz, mint előtte, de ez ne tántorítson el. Az sem biztos, hogy elsőre megtalálod az igazit, de emlékszem tiniként mennyit ácsorogtam a DM-ben a dezodoros polcok előtt, szóval nem kell azonnal elkönyvelni, hogy hatástalanok a natúr dezodorok, egyszerűen mindenki teste másképp működik, ezért meg kell találni a megfelelőt. Azonban a betegségek, gyulladások, vagy akár még ételek is befolyásolhatják az izzadásodat.

Foltok

Nem észleltem sosem, hogy a krémdezodorok foltot hagytak volna a ruhámon, de van pár dolog, amire érdemes odafigyelni. Nem kell például ezekből hatalmas mennyiséget használni, elég egy kis körömhegynyit szétoszlatni a hónaljadon. Az is segíthet, ha vársz egy kicsit, miután bekented magad, hogy legyen ideje megszáradni a dezodornak a bőrödön.

deo2.jpg

Rengeteg márka készít már natúr dezodorokat, nem próbáltam az összeset, de valószínűleg nem is ismerem őket, ezért azokat gyűjtöttem össze, akikről tudom, hogy jók, ráadásul a csomagolás tekintetében is fenntarthatóak a termékeik.

Borza szappan

A legelső krémdezodor, amit használtam, az a Borza terméke volt olyan öt éve. Emlékeim szerint nem teljesített rosszul, de akkor még műanyagban volt, emiatt váltottam. Mostanra ez a probléma is elhárult, ahogy láttam már fémtégelyes kiszerelésben is kaphatóak a termékeik. A szódabikarbóna és keményítő mellett több vaj és olaj is van benne, így kókuszvaj, sheavaj és olívaolaj.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Hulladékmentes.hu (@hulladekmentes) által megosztott bejegyzés,

Fleur de lin

Az egyik legjobb krémdezodor, amit próbáltam, sőt, még izzadós fiú barátomnak is adtam belőle, és még ő is dicsérte, pedig elég problémás kérdés volt ez számára. A Fleur de lin deó illata nagyon jó, a csomagolás pedig szemet gyönörködtető. Fém tégelyben kapható, ami alapjáraton újrahasznosítható, de ha a zero waster következő szintjére szeretnél lépni, kérheted az újratöltést is. Kókuszolaj, finomra őrölt cink-oxid és szódabikarbóna, kukoricakeményítő, lavandula angustifolia illóolaj található benne többek között.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sustainably Hedonist Nóri (@sustainably_hedonist) által megosztott bejegyzés,

 

Napvirág szappan

Jelenleg a Napvirág deóját használom, és bár olvastam csoportokban olyan posztot, hogy a szerzőnek nem vált be, az én esetemben tökéletesen működik. Ez is mutatja, hogy nem mindenkinek ugyanaz válik be. Üvegben van, amit ahogy a korábbi cikkemben írtam, a márka visszavesz. Ez előny és hátrány is, mivel az üveg nyílása elég pici, és ahogy fogy a deó, nehezebb belenyúlni, emiatt összemaszatolódik a kezem, de én nem az a fajta vagyok, akit ez eltántoríthat. Hatékonyságát tekintve elégedett vagyok, még a nyári Városligeti jógázást is sikerrel vette. Összetevői: kókuszolaj, kukoricakeményítő, nátrium-hidrogénkarbonát, shea vaj, cink-oxid, szericit, cink-ricinole át, illóolajok.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sustainably Hedonist Nóri (@sustainably_hedonist) által megosztott bejegyzés,

 

 ArtNatura

Jókat hallottam még az ArtNatura dezodorjáról. Ez nem krém formátumú, hanem stiftes, de műanyag helyett papír csomagolásban van, tehát könnyű újrahasznosítani. Ami izgalmas, hogy az ArtNatura termékei tartalmaznak szenet, ami tisztít és fertőtlenít, illetve nyílgyökérlisztet, ami felszívja az izzadtságot.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

ArtNatura (@artnatura_cosmetics) által megosztott bejegyzés,

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sustainablyhedonist.blog.hu/api/trackback/id/tr2916174622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2020.08.27. 03:42:43

Egy kis ecet és szódabikarbóna mindenre megoldás. Esetleg extra szűz olívaolajjal lehet még segíteni a problémán.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.08.27. 07:10:05

@pobeda: az ecetnek van. Az egyetlen hátránya, hogy a környék muslicái fognak kísérni utadon...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.08.27. 07:24:41

Jó ez a cikk. A bolti deo rákkeltő, a bio az nem. Várjunk csak! Cink-oxid? Olaj? Szóda-bikarbóna? Kukoricaliszt? Allergén, pórus eltömítő hatású bio szerek? Szuper!

Sustainably hedonist 2020.08.27. 11:10:11

@Igazamvanvagyigazamvan?: Leírtam, hogy a hivatalos állásfoglalások szerint nem okoznak rákot a hagyományos dezodorok, mivel nem tudták tudományosan alátámasztani, hogy kapcsolat lenne a dezodor használat és a rák között. A természetes anyagok pedig valóban okozhatnak allergiás reakciót ugyanúgy, én például a teafaolajra vagyok allergiás, de tudom ezt, és kerülöm is az olyan dolgokat, amik tartalmazzák. Mindenkinek más válik be. Attól pedig, hogy megírtam a cikket, téged senki sem kényszerít arra, hogy ilyeneket használj. :)

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.08.27. 11:16:55

@Sustainably hedonist: csak a parabénnél írtad, hogy nem bizonyított. "Kellően elriasztottalak a bolti dezodoroktól? Szuper! Akkor nézzük, mit kenhetsz a hónaljadra helyette."
A cink-oxidnál nem írtad, hogy milyen mellékhatása lehet például uv sugárzás esetén.
Bocs, megsértődni nem kell, én is természetes deot használok. Bors, vetyver.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.08.27. 11:17:50

@Sustainably hedonist: ". Mindenkinek más válik be. Attól pedig, hogy megírtam a cikket, téged senki sem kényszerít arra, hogy ilyeneket használj. :"

Nem kényszerít. Befolyásol.

KalmanBlog 2020.08.27. 11:36:34

A szódabikarbóna önmagában is remekül működik, más nem is kell. Mosakodáskor dörzsölés is segít, szappan sem kell így. Duplaplusz jó.

tompus 2020.08.27. 12:14:42

A vese mire bontja le az alumíniumot? A vesében maghasadás is van?

Sustainably hedonist 2020.08.27. 12:30:29

@tompus: az alumíniumvegyülettel szerinted mi történik a testben? Amúgy kis mennyiség szívódik fel, ami nem okoz veseelégtelenséget. Van, hol a szakértők meglévő veseelégtelenség mellé nem ajánlják az alumínium tartalmú dezodor használatát, most találtam egy másik forrást, ahol azt írják, hogy ez a mennyiség még a betegek számára sem káros: www.kidney.org/blog/ask-doctor/what-deodorants-and-or-lotions-are-safe-use
Ezért töröltem az erre vonatkozó mondatot, hogy ne legyen félreérthető, mert nem szeretnék riogatni, vagy téves infókat terjeszteni semmiképp. Köszi a hozzászólást!

pantlikaskiralylany 2020.08.27. 12:50:25

Alapvetően hiszek a természetes szerekben, sőt előnyben is részesítem. Kevés vegyszert, kegyszert használok.

Leszögezném, semmi gondom az írással, csak néhány gondolat a nagy természettudatosságról.

Annak idején, amikor még minden papírban, meg üvegben volt, mekkora szenzáció volt, hogy megjelent a zacskós tej, és nem kell az üvegekkel bajlódni.
Aztán mindent elöntött a műanyag, és most az a "trendi" ha mindent üvegben veszünk, minden visszaváltunk, mindent újrahasznosítunk.
Addig amíg a nagy gyárak öntik ki a műanyagot a világra, és mindent műanyaggal helyettesítenek, majd háromszor annyiért eladják a "környezettudos" filléres természetes dolgokat, addig nem volt változni a világ.
Kíváncsi lennék, hogy a nagy természetvédők, mivel közlekednek amikor magukkal visznek 6 beföttes üveget, 8 textilzsákot + 3 nagy textilszatyrot a bevásárláshoz. Kíváncsi lennék, hogy tényleg újratöltik-e a kifogyott üvegcséket, és ahogy kifogyott a dezodor vagy bármi más, azonnal rohannak az adott boltba, hogy újratöltsék, vagy tárolnak otthon pár tartalék dobozkát?
Figyelni kell a környezetre, ez nem kérdés, de talán itt is meg kellene találni az arany középutat, mint ahogy mindenben.
A nagyon szélsőséges nézetek soha nem vezetnek sehova.

Sustainably hedonist 2020.08.27. 13:00:30

@pantlikaskiralylany: Szia! Köszi a kommentet, teljesen egyetértek veled, és úgy gondolom, hogy nem is képviselem az elvakult vonalat, sőt! A dezodorokról azért is írtam, mert nekem ez volt az egyik első dolog anno, amiben váltottam, mert könnyű a csere. A cikknek is a lényege az információk összegyűjtése, és az alternatívák bemutatása, hogy lehet másképp is dönteni.
Egyébként más "környezetvédők" nevében nem tudok nyilatkozni, de nekem pl nincs autóm, nem is tudok vezetni, így a villamoson/BKV-n cipelem a kis üvegeimet a csomagolásmentes boltból. :) És nincs ezer textil szütyőm (én sem értem a halmozást ebben az esetben), van egy, abba szórok minden zöldséget/gyümölcsöt, aztán a kasszánál kipakolom, de vasárnaponként piacra járok, ahonnan csupaszon hozom el a dolgokat. De pl giliszta komposztálót nem vagyok hajlandó a lakásban tartani, ezért egy családhoz viszem el rendszeresen, akiknek van kertje. Az egyik út nekem nem működik, ezért találtam egy másikat. Attól még, hogy neked valami nem megy, nem biztos, hogy más nem tudja megoldani, és lehet, hogy ami neked könnyen megy, az másnak okoz problémát. Ez nem egy verseny, és én sem, és amúgy senki sem tökéletes ezen a téren sem.
Az én célom, egyúttal a blogomé is, hogy megmutassam, hogyan kivitelezhetőek a mindennapokban ezek a "tudatos" praktikák, megoldások, de ha valami épp nem megy, az sem gond. A nyomasztás nem célravezető, és épp ellentétes hatást kelt.

Indie Crawford · http://indiecrawford.blog.hu 2020.08.27. 13:39:26

+1 sőt +2! hiánypótló írás! én még a kovásszal is kísérletezek, kovász + szódabikarbóna kombóval elég szép sikereket érek ha hiszitek ha nem... :D olvastam valahol, hogy a hónaljban lévő flórának van egy szagosabb és egy kevésbé szagosabb csapata, és a kevésbé szagosakat talán éppen az ecetsav vagy a tejsav táplálja, illetve talán ezek sói, de bevallom itt már erősen a kémia tudásom határát feszegetjük, mindenesetre a dolog jó ötletnek tűnt és többé-kevésbé működik (még viszonylag kevés kapcsolatom ment rá a kísérletezésre, legalábbis azt hiszem), de a házi készítésű shea + szodabikarbóna + illó is remekül szuperál!

Programozó leszek 2020.08.27. 15:40:51

A Borza krémdezodorát néztem, még csak nem is hallottam ilyenről. 990 Ft nem nagy ár, szerintem veszek egyet az asszonynak, és majd megmondja, mi a véleménye. Ennyivel támogatjuk a kézműves céget. (Ha nem csak a felsorolt természetes anyagok lesznek benne, akkor persze soha többet nem veszek onnan.)

Sustainably hedonist 2020.08.27. 15:49:05

@Programozó leszek: A saját oldalukon, illetve a terméken biztosan minden összetevő pontosan fel van tüntetve, én nem kimerítő listát írtam róla, hiszen nem ez a cikk lényege. :) Egyébként mire gondolsz, hogy nem csak azok a természetes anyagok lesznek benne? A kozmetikumok forgalmazását nagyon komoly szabályozzák, tehát nem lehet csak úgy bármit ráírni a csomagolásra.

Sustainably hedonist 2020.08.27. 17:45:34

@Fizqs: Miért kellene olyan cikket írnom, amilyet te jónak látsz? Ez egy blog, amit nem te fizetsz, ergó arról írok, amiről akarok. :) Nagyon jó recept, írj róla a saját oldaladra cikket! Amúgy pedig sok helyen elérhetőek receptek, ezért nem is tettem bele, másrészt pedig van olyan, mint én, aki szereti profikra bízni a kozmetikumok előállítását.

XL 2020.08.27. 19:26:21

Szódabikarbóna a megszárított hónaljra, utána egyszerű hintőpor. Évek óta ezt használom, tökéletesen bevált. Vsz. a szódabikarbóna lúgos környezetet teremt, ezen szem szaporodnak a baktériumok. Egy hónapja elutaztam, két hétre, itthon felejtettem a szódabikarbónát, így vettem Nivea golyós dezodort. A harmadik nap már megint ugyanolyan izzadságszagom volt estére mint régen. Gyorsan vettem szódabikarbónát, most megint minden ok.

Rómaikömény 2020.08.28. 11:12:51

a mammográfián elmondták, hogy a deo nem káros.
süti beállítások módosítása